Vredestein-sluiting bevestigt falend industrie- én subsidiebeleid
Inleiding:
De sluiting van Apollo Vredestein in Enschede per 2026 is een klap voor de regio, maar helaas geen verrassing. Al in 2020 waarschuwden ik: goedkope arbeid, open grenzen en Europese subsidies aan lage-lonenlanden ondermijnen onze maakindustrie. Die voorspelling is nu keiharde realiteit geworden. Enschede verliest honderden banen, terwijl de productie verhuist naar Hongarije en India.
Het sociaal-economische visie dat ik destijds al schreef is dan ook actueler dan ooit
Kernanalyse:
Dat een winstgevend bedrijf tóch verdwijnt, zegt alles over het naïeve beleid van Brussel én Den Haag. Concurrentie met gesubsidieerde, geautomatiseerde fabrieken is geen eerlijk speelveld – het is economische zelfdestructie. In 2014 subsidieerde de EU de Hongaarse Apollo-fabriek met bijna 100 miljoen euro. Geld dat banen had kunnen redden in Nederland, maar verdween over de grens.
Daarnaast wijzen we opnieuw op de tragische rol van lokale partijen zoals D66 en GroenLinks, die al jaren de ontwikkeling van Twente Airport blokkeren. Daarmee werkten zij onbedoeld mee aan het vertrek van het hoofdkantoor naar Amsterdam. Ideologische tunnelvisie en bestuurlijk onvermogen hebben Twente verzwakt.
Onze koerswijziging:
Wij pleiten voor een radicale herijking van het beleid:
- Stop EU-subsidies aan industrie in lage-lonenlanden zolang onze eigen regio’s krimpen – desnoods met een Nederlands veto.
- Voer een strategisch industriebeleid dat vitale sectoren zoals de maakindustrie actief beschermt.
- Ontwikkel Twente Airport als economische groeimotor, niet als politiek symbooldossier.
- Bouw aan regionale weerbaarheid – met eigenaarschap, vakmanschap en ondernemerschap als fundament.
Slotanalyse:
De sluiting van Vredestein staat niet op zichzelf. Nederland holt zijn eigen vestigingsklimaat uit. Absurd complexe regels, torenhoge energie- en klimaatkosten en een overheid die opereert met wantrouwen en grilligheid, geven bedrijven het laatste zetje. Shell, Unilever, DSM: ze vertrokken of trokken zich deels terug. Boskalis, ASML en LyondellBasell twijfelen. Nederland dreigt het België van Noordwest-Europa te worden: logistiek goed gelegen, maar zakelijk onaantrekkelijk. Als er niets verandert, zal Vredestein niet de laatste zijn.
Onze boodschap is helder:
Nederland verdient een economie waarin we weer grip hebben op werk, productie en welzijn. Maar daarvoor moet het beleid fundamenteel anders. Wij zijn daartoe bereid.
Voor de gedupeerden geldt: u staat niet alleen. Wij blijven strijden voor een sterk Twente.
Geef een reactie