En weer het gevecht met de gehele stad aangaan!
Dat de binnenstad zware overlast heeft van razende scooters is absoluut waar. De voorgestelde maatregelen zijn echter alleen voor de bühne en tekenend. Want in plaats van ten uitvoer brengen van de aangenomen motie en de 8 ton extra voor handhaving te beoordelen op effectiviteit gaat de burgervader het gevecht met de hele stad weer aan. Ditmaal zelfs met behulp van een geregisseerd opzetje met politieke schaapjes.
Laten we eens analyseren wat het antwoord en reactie is op geregisseerde vragen.
Parkeerverbod scooters:
Geheel mee eens en logisch. Geld ook voor auto’s. Kan dus binnen de geldende regelgeving. Alleen kwestie van aanscherpen en handhaven. Doe dit ook gelijk voor motoren.
Van de gemeentelijke website:
“Toegang tot Stadserf
Het stadserf is van 07.00 tot 11.00 uur (de zogenaamde venstertijd) voor iedereen vrij toegankelijk. Buiten deze tijd kunt u met een voertuig alleen het stadserf in met een stadserfontheffing.
De toegang tot het stadserf wordt geregeld via kentekenherkenning. Zowel bij het in- als bij het uitrijden wordt uw kenteken geregistreerd door een camerasysteem. Rijdt u het stadserf in of uit buiten de venstertijd van 7.00 – 11.00 uur, of buiten de tijd waarvoor u een ontheffing heeft, dan bent u in overtreding en volgt een boete.”
Er is onderscheidt tussen soorten scooters. Scooters die gelden als motorvoertuig en de ‘snorscooter’. Deze is qua regelgeving gelijk aan elektrische fietsen en scootmobielen. Gezien de lage maximumsnelheid van 25 km/h is een helm niet verplicht. Vaak is de ‘snorscooter’ een ‘afgeknepen’ bromfiets. Die mogen maar liefst 45 km/h. Het in bezit hebben van een snorscooter die harder dan 25 km/h kan is een overtreding. De snorscooter is dan opgevoerd en kan in beslag genomen worden. Gang naar rechter voor verbeurd verklaren en ‘snorscooter’ is opgelost. Dat geldt ook voor opgevoerde echte scooters / bromfietsen.
Omdat de scooter een motorrijtuig is, moet de bestuurder verplicht verzekerd zijn tegen aansprakelijkheid. Verzekeraars sluiten overigens opgevoerde scooters uit van dekking. Wie een ongeval veroorzaakt met een opgevoerde scooter, draait zelf voor de kosten op. Die raak je dus ook binnen de bestaande afspraken al in de portemonnee.
Motorrijtuigen hebben al verplicht een kentekenplaatje. Binnen de bestaande camera handhaving worden alle kentekens herkend en geregistreerd. Zelfs de zogenaamde speed pedelec geld sinds 1-1-2017 officieel als bromfiets. Dus ook een kentekenplaatje.
Voor de bezorgers van allerlei horeca gelegenheden in de binnenstad hoef je alleen te verplichten dat ze een hesje dragen met een nummer en naam van de horeca gelegenheid. Voor de Raadhuisstraat, Havestraat Passage en Kalanderstraat geld al een algeheel verbod en is winkel-wandel gebied.
We hebben dus al een fantastisch systeem om de toegang tot ons stadserf voor motorvoertuigen te regelen. Voer de camera handhaving in bij andere toegangswegen naar het stadscentrum die door de scooters worden gebruikt. Geen leger aan boa’s nodig, gewoon de bekeuring op de deurmat. Even verscherpt handhaven met behulp van BOA’s en we garanderen na een korte periode geen gevaar voor handhavers van de doorrijdende jongeren.
Bijkomend voordeel geen dure marketingcampagne in bijvoorbeeld Duitsland. Want dan verkoopt Enschede zichzelf. Leegstand verdwijnt en iedereen wordt zielsgelukkig van een dagje shoppen in Enschede.
Kortom, populisme, (s)linkse reactie politiek en selectieve verontwaardiging.
Handhaven die hap binnen de bestaande regelgeving!
Nooit opgeven, niets doen is geen optie. Enschede is het waard!