In het belang van Enschede?
Dat is wat wethouder Malkis Jajan namens het college stelt. Maar of zijn ingreep werkelijk in het belang van Enschede is, valt ernstig te betwijfelen. Waar is het onderliggende onderzoek waaruit blijkt dat een transport- en distributiecentrum – of een bedrijf met het profiel van Van Heylen – niet meer zou passen binnen het bestemmingsbeeld? Het lijkt eerder een ideologische koerswijziging dan doordacht beleid.

Transportcentrum: een vergeten kracht

Recht tegenover de locatie van Apollo Vredestein, in het verlengde van het Twentekanaal richting Hengelo, ligt het transport- en distributiecentrum van Enschede. Wat begon in 1978 als een samenwerking tussen drie Twentse transportbedrijven – Haarman, Smit en Thijssen – groeide uit tot de HST Groep: een uniek, beveiligd terrein van 30 hectare, volledig gericht op logistiek.

In 1995 werd het Transport Centrum Twente nog geprezen als voorbeeldproject – een vorm van coöperatie tussen concurrenten, mede mogelijk gemaakt door de voortrekkersrol van de gemeente zelf. En nu? Nu blijkt datzelfde concept – af te leiden uit de woorden van wethouder Jajan – plots een obstakel te zijn voor een nieuwe visie.

Bestuurlijke willekeur

Wat hier plaatsvindt is tekenend voor de bestuurscultuur in Enschede: besluiten worden genomen zonder transparant plan, zonder publiek debat, en zonder dat duidelijk is waarop ze zijn gebaseerd. Er is geen openbaar toekomstplan voor het havengebied. Toch wordt Van Heylen – een gevestigde speler in de internationale logistiek – met bestuurlijk machtsvertoon buiten spel gezet.

Een voorbereidingsbesluit klinkt als een technische maatregel, maar is in feite een bestuurlijk middel om ongewenste ontwikkelingen te blokkeren. En ‘ongewenst’ betekent hier blijkbaar: alles wat niet past binnen de hoogdravende ambities van het Kennispark.

De maakbare stad

De wethouder spreekt via de media over “het belang van Enschede”, en vervolgt op zijn eigen LinkedIn met: “wij komen op voor de belangen van de Enschedeër”. Hij zal zich vermoedelijk verkeken hebben op wat het échte Belang van Nederland is.

Het doet denken aan wat D66 in het verleden al zei over de maakbaarheid van economie en samenleving. Maar die maakbaarheid is slechts schijn, wanneer je intussen een heel segment van je beroepsbevolking negeert.

Een stad van doeners, niet alleen denkers

Laten we naar de feiten kijken. In Enschede heeft 28% van de beroepsbevolking een laag opleidingsniveau, 39% een middelbaar en slechts 33% een hoog opleidingsniveau. De werkloosheid onder laagopgeleiden ligt rond de 9 à 10%, tegenover 3% bij hoogopgeleiden.

Onze stad draait niet alleen op promovendi en startups, maar óók op mensen in de zorg, techniek en – jawel – logistiek. Mensen die niets hebben aan abstracte beleidsvisies, maar behoefte hebben aan concrete banen in tastbare sectoren. En laat nu juist die logistiek het kenmerk zijn van het door het college afgedankte transportcentrum.

Waarom geen realistisch plan?

Waarom is er geen serieus toekomstplan waarin óók ruimte is voor logistiek, maakindustrie en praktische banen? Een plan voor ons grootse Havengebied, TechBase, Business & Science Park en ons prachtige Airport Twente?

Waarom wordt het belang van de werkende Enschedeër ondergeschikt gemaakt aan een bestuursvisie die slechts een klein deel van de stad bedient?

Wat hier gebeurt is géén zorgvuldig beleid. Het is symbolisch bestuur. Een politiek gebaar dat zich presenteert als visie, maar de stad verdeelt en verarmt. En dat is níét in het belang van Enschede.

Concluderend

Wat het college doet, is niet alleen paniekvoetbal – het is ook een fundamenteel onbegrip van het sociaal-economische profiel van deze stad. Enschede kent een relatief gebalanceerde verdeling qua opleidingsniveaus, met een iets groter aandeel laag- en middelbaar opgeleiden dan in de Randstad. Daar horen beroepen bij die vragen om praktische bedrijvigheid – geen abstracte idealen.

Wat hier gebeurt, is beleid maken op basis van wensdenken. Beleid dat wortelt in de illusie van maakbaarheid. En dat wordt vervolgens uitgedragen door een VVD-wethouder die weinig op heeft met klassiek liberalisme, maar het links-liberale moralisme van D66 en PvdA omarmt.

Want dát is wat de VVD geworden is: een partij die het collectivistisch denken van haar voormalige tegenstanders omhelst – en daarmee afstand neemt van haar eigen wortels.

In het belang van realisme.

Stem in het Belang van Nederland.
Nederland voorop en vooruit.

#TK2025 #GR2026 #StemBVNL