In mei 2021 nam de gemeenteraad van Enschede met ruime meerderheid een motie aan waarin het college werd opgeroepen om samen met het Medisch Spectrum Twente (MST) en andere regionale partners te lobbyen voor een vaste standplaats van een traumahelikopter op Twente Airport. De motie werd destijds door mijzelf ingediend namens Groep Versteeg / Verbindend Enschede, en kreeg steun van onder meer Burgerbelangen Enschede (BBE), VVD, CDA, GroenLinks, PVV en SP.

En wat gebeurde er daarna?

In plaats van uitvoering of terugkoppeling — zoals je mag verwachten na een aangenomen motie — bleef het stil. Er is niets terug te vinden over de voortgang, en als voormalig raadslid kan ik slechts concluderen dat het college de motie heeft afgehandeld via het ‘vierkant archief’ (oftewel: de prullenbak).

In mei 2025 zette de Raad van State een streep door de plannen voor een traumaheli op Teuge. Daarmee leek de weg vrij te liggen voor heroverweging van Twente Airport als standplaats.

Draaiende tegenstanders

Opvallend is dat enkele actiegroepen en individuen die eerder fel protesteerden tegen de komst van de traumaheli op Teuge — vanwege vermeende geluidsoverlast en verstoring — nu ineens, na de uitspraak van de Raad van State, een veel gematigder toon aanslaan. Waar eerst categorisch verzet klonk, wordt nu gesproken over ‘ruimte binnen heldere kaders’. Dat roept de terechte vraag op: waren de bezwaren werkelijk inhoudelijk van aard, of draaide het vooral om weerstand tegen andere (luchtvaart)ontwikkelingen?

College grijpt kans om af te haken

In plaats van deze ontwikkeling aan te grijpen als kans voor Twente Airport, lijkt het Enschedese college juist blij dat het project niet doorgaat. Ze grijpen het moment aan om definitief de stekker te trekken uit een plan waar ze, eerlijk gezegd, nooit echt achter hebben gestaan.

Volgens het college blijft Teuge — ondanks vernietiging van het luchthavenbesluit — de ‘logische voorkeurslocatie’. Een opmerkelijk standpunt, onderbouwd met een argument dat eerder lijkt op een drogreden: Teuge zou centraler liggen en daardoor meer ‘witte vlekken’ in Nederland dekken.

Feiten, geen framing

Er zijn momenteel vier Lifeliner-teams, verbonden aan Amsterdam UMC (Lifeliner 1), Erasmus MC (Lifeliner 2), Radboudumc (Lifeliner 3), en UMC Groningen (Lifeliner 4). Deze teams opereren vanaf Amsterdam Heliport, Rotterdam The Hague Airport, Vliegbasis Volkel en Groningen Airport.

De regio Deventer valt nu onder de dekking van Lifeliner 3, gestationeerd op Volkel. Een groot deel van Overijssel, Drenthe en de oostelijke grensregio wordt feitelijk alleen nog bereikt door de inzet van de Duitse ADAC-helikopter. Met andere woorden: als je het hebt over ‘witte vlekken’, kijk dan vooral eens goed naar Twente en omgeving.

En dan nog dit

De plannen voor een toekomstig universitair ziekenhuis in Twente worden steeds concreter. Als je spreekt over medische dekking, acute zorg en regionale samenwerking, dan is een traumahelikopter op Twente Airport geen luxe, maar een logische stap.

Airport Twente: structureel gemiste kans

Het is werkelijk ongehoord hoe nonchalant wordt omgegaan met een unieke strategische locatie als Twente Airport. Elke ontwikkeling, elk initiatief dat economische of maatschappelijke waarde zou kunnen toevoegen, lijkt te stranden op politieke onwil of bestuurlijke vaagheid.

De gemeente roept dat Twentse samenwerkingen hun teruglopende subsidie-inkomsten ‘zelf moeten oplossen’, terwijl men tegelijkertijd verzuimt om groeikansen — zoals die rond Airport Twente — actief te benutten. Ook het project De Kop van Enschede lijkt dezelfde kant op te gaan: volgens het college is ook dat ‘te veel aan de markt overgelaten’. Maar als je als overheid alleen de regie wilt voeren, zonder de risico’s te willen dragen die ondernemers dagelijks nemen, dan sta je per definitie stil.

Conclusie

Niet elk idee hoeft een schot in de roos te zijn. En ondernemen is risico nemen: iets proberen dat er nog niet is, met de kans op mislukking — maar ook op meerwaarde. Dat is ondernemen.
Een overheid werkt met gemeenschapsgeld, en moet dus zorgvuldig zijn. Maar als je innovatie of vooruitgang alleen maar tegenhoudt onder het mom van ‘beheersbaarheid’, dan zet je jezelf buitenspel in een wereld die beweegt.

Politiek draait niet alleen om nee zeggen. Het draait ook om durven kiezen. En soms betekent dat: iets willen, ook als het spannend is.

Twente verdient die keuze.

Aanbeveling: durf te verbinden

Sluit je als gemeente aan bij de plannen voor een toekomstig academisch ziekenhuis in Twente — niet ergens in het wilde weg, maar op de logische plek: nabij Twente Airport. Een groot universitair ziekenhuis op die locatie biedt niet alleen topzorg voor de regio, maar creëert ook kansen voor samenwerking met Defensie, bijvoorbeeld in de vorm van een militair ziekenhuis.

Daarmee behoud je een beperkte maar functionele vliegoperatie, geef je ruimte aan een volwaardige standplaats voor de Lifeliner 5 én leg je een stevige basis voor verdere ontwikkeling van de Kop Boulevard.

Dat is visie. Dat is verbinden. En dát is de toekomst die zowel Twente als Enschede verdient.

In het belang van Nederland,
Nederland voorop en vooruit.

#GR2026 #BVNL #Enschede en #ElkAndereGemeente

Nooit opgeven, niets doen is geen optie. Enschede is het waard!

Een oproep: wij zijn voor onze betalingsverplichtingen afhankelijk van donaties van onze leden / lezers of reclame. Reclame maken betekent in veel gevallen ook onafhankelijkheid inleveren en daar passen we voor. Daar komt bij: het midden- en kleinbedrijf is al bijna uitgeroeid door handelen van de huidige overheid. Daarom deze oproep: steunt u ons s.v.p. met een kleine donatie, als het uitkomt een wat grotere of wordt lid van onze beweging / partij. Er blijft nergens geld aan de welbekende strijkstok hangen. Alle financiën verkregen via donaties of lidmaatschap worden gebruikt voor het hosten van onze website en informatievergaring. Het bankrekening nummer van Verbindend Enschede: NL37 KNAB 0257 6796 42